Közbeszerzési szakjogász: eszik vagy isszák?

Közbeszerzési szakjogász mikor kell?

Sokunk számára, akik nap mint nap nem találkozunk a jogi nyelvezettel, sőt néhányunkat egyenesen taszít, kifejezetten rejtélyesek azok az ügyvédes jogászos szabályrendszerek és nyelvezetek. Minden bizonnyal pontos a megfogalmazás, minden eshetőségre kitér, de őszintén. Ki bírja még követni a mondatot, mikor három bekezdésnyi, „ha”-n már átrágta magát és még mindig nincs állítmány? Pláne, hogy teletűzdelt olyan kifejezésekkel, amik szaknyelvi sallangok, és hasonlóan az orvosi leletekhez, az egyszeri halandó otthon leül a Google elé abban a reményben, hogy a Wikipedia majd tudja, mit jelent.

Probléma akkor van, ha effektíve mi is viseljük következményeit mindannak a szövegnek, amit nem értünk. Vagy lehet, hogy megértünk, de lassan, energia árán, amit másra kéne fordítanunk. Ilyenkor a közbeszerzési szakjogász mentőangyal lehet, hiszen ő ebben él, ilyen körökben mozog. A közbeszerzési szakjogász általában a közbeszerzés legelején lép be, vagy az ajánlatkérői vagy az ajánlattevői oldalon. Általában mindkét félnek külön jogásza van, hiszen a megbízott szakjogász csak a saját megbízóját képviselheti és annak nevében, érdekében jár el.

A közbeszerzési szakjogász ajánlatkérők számára

Attól függően, hogy ajánlatkérőt vagy ajánlattevőt képvisel, a közbeszerzési szakjogász egészen más feladatokba kapcsolódik be. Az ajánlatkérők első feladata összeállítani a pályázatot magát. Mik a feltételei, hogyan, mi alapján, kik fogják elbírálni. A pályázatot úgy kell megírni, hogy ne legyen túl tág a feltételrendszer, ugyanakkor annyira se konkrét, hogy csak kifejezetten egy cég nyerhesse el. A közbeszerzési szakjogász elsődleges feladata garantálni, hogy a pályázat a törvényi előírásoknak megfelelően folyt le.

A pályázat kiírását általában az ajánlatok beérkezése követi. Ezeket rendszerezni és elbírálni ugyan nem az ő feladata, ugyanakkor kétségtelenül tud segítséget nyújtani, főleg a bíráló bizottság összeállításában. A pályázat nyertesének kihirdetését követi a kivitelezés. Ilyenkor a közbeszerzési szakjogász általában a felügyelet ellátásában képviseli az ajánlatkérőt, az adott ellenőrzési pontok, események alkalmával ellátogatni meggyőződni róla, hogy a munkafolyamatok határidőn belül, megfelelő ütemben zajlanak. Kellemetlen ugyan, de vitás helyzetekben is ő fogja képviselni az ajánlatkérőt.

Közbeszerzési szakjogász szolgáltatásai ajánlattevőknek

Általában egy egy ajánlattevő már jó ideje figyeli a piacot, hátha akad olyan pályázat, amit igénybe vehet. Ezek a beruházások általában kellően nagyok ahhoz, hogy legyen erre is idő. A pályázatfigyelés az első feladat, amit a közbeszerzési szakjogász levehet az ajánlattevő válláról. Onnantól azonban, hogy kiszemeltek egy pályázatot, egyre több és több feladat sűrűsödik be. Ezekhez elengedhetetlen egy jó Közbeszerzési Tanácsadó Budapest V. kerület környékéről.

A közbeszerzési szakjogász tudása szinte elengedhetetlen, hogy érvényes pályázatot nyújtsunk be. Sok cég, akik gyakran vesznek igénybe pályázatokat, saját munkatársai közül képeztet ki egyet, hogy jártas legyen a pályázati tudnivalókban. Ettől függetlenül bizonyos pályázatokhoz közbeszerzési szakjogász alkalmazása előírás, mégis sokat segít, ha már saját tudása alapján, előrelátóan tud tervezni a megbízó is.

Az ajánlat összeállítása után remélhetőleg egy nyertes pályázat kapcsán folytatódik az együttműködés. Ilyenkor a közbeszerzési szakjogász feladata az egyes munkafázisoknál az ellenőrzésekre felkészíteni a megbízót, adott esetben akár képviselni is. Fontos feladata még az elektronikus közbeszerzési rendszer kezelése. A közbeszerzési szakjogász felel gyakorlatilag azért, hogy törvény által szabályos módon ment végbe a kivitelezés és minden megfelelően dokumentált legyen. Alkalmasint ő az, aki segít a hiánypótlásban, az ajánlatkérői bírálat jogszerűségének vizsgálatát, jogorvoslati eljárásokat elindítja, és legrosszabb esetben a vitarendezés során képviseli a megbízóját.

A közbeszerzési szakjogász képzettsége

Kissé visszás az elképzelés, mivel a közbeszerzési tanácsadók nagyja nem bír ügyvédi végzettséggel, mint a közbeszerzési szakjogász. A közbeszerzési előnevet különféle OKJs tanfolyamokon lehet megszerezni, ezek általában 1-2 éves képzések. Viszont szigorú feltételeknek kell eleget tegyenek, ezek közül egy, hogy már legyen a jelentkezőnek felsőfokú végzettsége. Elméletileg tehát lehetséges, hogy egy kommunikáció szakon végzett bölcsész beüljön egy OKJs tanfolyamra és közbeszerzési tanácsadó lehessen. Egyáltalán nem ugyanaz a terület, de ha valakinek van kitartása és affinitása, akkor meg tudja tanulni, kifejezett jogi háttér nélkül is.

Ellenben a közbeszerzési szakjogász korábban nem akármilyen felsőfokú végzettséget szerzett, hanem jogi diplomát. Ez azt jelenti, hogy a jogi útvesztők más területein is elképzelhető, hogy gyakorlattal bír, bár ez leginkább a praxisától függ. Viszont egy átfogó képpel mindenféleképp rendelkezik a hazai joggyakorlatok kapcsán és ez nem feltétlenül igaz a tanácsadókra. Természetesen további képzettségek megszerzésével még inkább elmélyíthetik tudásukat. Akár tanácsadókról, akár jogászokról van szó, a gyakorlati tapasztalat a leginkább mérvadó.